May 6, 2010

Posted in گلزار تعاليم بهايی-نصّ های بهائی, قسمتهايی از آثارهای حضرت عبدالبهاء, مقالات معرفی ديانت بهائی, مناجات ها و الواح بهائی, مجموعه الواح حضرت بهاءالله, برخی آثار و آيات الهی در ديانت بهائی, برخی از آثارهای حضرت بهاءالله

مواسات در ديانت بهائی

 

از جمله تعاليم حضرت بهاءالله مواسات است

و اين اعظم از مساوات است..

حضرت بهاءالله ميفرمايند:

١- ” معنی مواسات که در کتاب الهی نازل شده اينست که هر

يک از مؤمنين سايرين را مثل خود مشاهده نمايند يعنی خود را اعلی

نشمرند و اغنياء فقراء را از مال خود محروم ننمايند و آنچه از برای

خود از امورات خيريّه اختيار مينمايند از برای سايرمؤمنين هم همانرا

اختيار کنند. اينست معنی مواسات و حدّ مواسات تا اين مقام بوده و

تجاوز از آن از شؤونات هوائيّه و مشتهيات نفسيّه عنداللّه مذکور “.

(ص ١٤٥ دريای دانش و ص ٣٥٦ ج ٤ مائده آسمانی ط ١٢٩)


٢- ” مواسات در کتب الهی از قبل و بعد محبوب بوده و هست و

اين مواسات در مال است نه در دونش نه در فوقش و يُؤثِرُوْنَ عَلَی

اَنْفُسِهِمْ وَلَوْ کَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌ وَمَنْ يُوْقَ شُحَّ نَفْسِهِ

فَأُوْلَئِکَ هُمُ الْفَائَزُوْنَ (*)اين مقام فوق مساوات است …” (ص ٣٩٩

ادعيه حضرت محبوب (*)مضمون آيه ٩ سوره حشر)

****

حضرت عبدالبهاء ميفرمايند :

١- ” از جمله تعاليم بهاءاللّه مواسات بين بشر است و اين

مواسات اعظم از مساوات است و آن اينستکه انسان خود را بر ديگری

ترجيح ندهد بلکه جان و مال فدای ديگران کند امّا نه بعُنف و جَبرکه

اين قانون گردد و شخصی مجبور بر آن شود .بلکه بايد بصرافت طبع و

طيب خاطر مال و جان فدای ديگران کند و بر فقراء انفاق نمايد يعنی

بآرزوی خويش ، چنانکه در ايران در ميان بهائيان مجری است “٠

(از لوح مبارک در جواب جمعيّت لاهای – ص ١٠٧ج ٣ مکاتيب  )


٢- ” از تعاليم بهاءالله مواسات است و اين اعظم از مساوات

است ، مساوات امريست مجبوری ولکن مواسات امريست اختياری کمال

انسان بعمل خير اختياری است …اغنياء مواسات بفقراء کنند و

انفاق بر فقراء نمايند ولی بميل و اختيار خويش نه آنکه فقراء اغنياء را

اجبار نمايند “.

(ص ٢٥٨ ج ٣ امر و خلق )


٣- ” ممکن نيست که نفوس از منافع ذاتيّه خود چشم پوشند و

خيرِ خود را فدای خير عموم نمايند الّا به تديُّن حقيقی چه که در طينت

انسانيّه محبّت ذاتيّه خود مخمّر و ممکن نيست بدون اميدواری  اجرِ جزيل

و ثواب جميل از فوائد موقّته جسمانيّه خود بگذرد ولکن شخص موقن

باللّه و مؤمن بآيات او چون موعود و متيقّن مثوبات کلّيّه اخرويّه است و

جميع نِعَم دنيويّه در مقابل عزّت و سغادت درجات اخرويّه کَاَنْ لَمْ يَکُنْ

انگاشته گردد لهذا راحت و منافع خود را ابتغائاً لِوَجْهِ اللّهِ ترک نموده در

نفع عموم دل و جان را رايگان مبذول دارد “

(ص  ١١٤ رساله مبارکه مدنيّه  )

Be Sociable, Share!

Tags: , , , , , , , , ,

          Share

Leave a Reply

*