Jan 24, 2010

Posted in گلزار تعاليم بهايی-نصّ های بهائی

مقام انسان و مقام مومن در ديانت بهايی

حضرت بهاءاللّه در کتاب عهدی ميفرمايند:

١- ” مقام انسان بزرگ است چندی قبل اين کلمه عليا از مخزن قلم ابهی ظاهر. امروز روزيست بزرگ و مبارک آنچه در انسان مستور بوده امروز ظاهر شده و ميشود . مقام انسان بزرگ است اگر بحقّ و راستی تمسّک نمايد و بر امر ثابت و راسخ باشد. انسان حقيقی بمثابه آسمان لدی الرّحمن مشهود شمس و قمر سمع و بصر و انجم او اخلاق منيره مضُيئه مقامش اعلی المقام و آثارش مربّی امکان “.


٢- ” امروز روز ظهور مقامات انسانيست جهد نمائيد تا از شما

ظاهر شود آنچه لايق هست “.

(ص ٣٧ ج ٧ آثار قلم اعلی )


٣- ” مقام انسان بلند است اگر بانسانيّت مزيّن والّا پست تر از

جميع مخلوق مشاهده ميشود ” .

(ص ١ دريای دانش )


٤- ” انسان طلسم اعظم است ولکن عدم تربيت او را از آنچه با

اوست محروم نموده . بيک کلمه خلق فرمود و بکلمه اخری بمقام تعليم

هدايت نمود و بکلمه ديگر مراتب و مقاماتش را حفظ فرمود.

حضرت موجود ميفرمايد انسان را بمثابه معدن که دارای احجار کريمه

است مشاهده نما به تربيت جواهر آن بعرصه شهود آيد و عالم انسانی از

آن منتفع گردد “

( لوح مبارک مقصود ص ٩٦ مجموعه ای از الواح جمال اقدس ابهی )


٥- ” اگر انسان بانسانيت ظاهر شود از مَلَک افضل است و دون

آن از حيوان پست تر “.

(ص  ٢٢٨ ج ٧ آثار قلم اعلی )


٦- ” هر قلبی قابل وديعه حُبّ الهی نبوده و نخواهد بود چنانچه

هر ارضی لايق انبات رياحين بديعه نبوده و نيست مگر قلب انسان که

لازال حامل امانت رحمن و مَنْبِت سنبلات حکمت و تبيان بوده . فَتَبَارَکَ

الرَّحْمنُ ذُوْ الْفَضْلِ وَالاِحْسَانِ . ولکن هر که بصورت بشر ،لايق

منظر اکبرنه و از انسان بين يدی اللّه محسوب نخواهد بود چه که هر نفسی از خلع عرفان عاری ماند از بهائم عنداللّه مذکور”

(ص ٣٣ ج ٨ مائده آسمانی)


٧- ” قسم بحُزن جمال ذوالجلال که از برای مقبل مقامی مقدّر

شده که اگر اقلّ مِنْ سَمِّ‌اِبْرَة از آن مقام براهل ارض ظاهر شود جميع

از شوق هلاک شوند . اينست که در حيات ظاهره مقامات مؤمنين از خود

مؤمنين مستور شده “.

(ص ١٥٥ مجموعه الواح مبارکه حضرت بهاءالله)


حضرت عبدالبهاء ميفرمايند :


١- ” در انسان دو مقام است يک مقام انسانيّت که تعلّق بعالم بالا

دارد و فيض ربوبيّت است . يک مقام حيوانيّت که تعلّق بعالم ناسوت دارد

يعنی جنبه حيوانی . مثلا غضب و شهوت و حرص و ظلم و جفا اينها از

خصائص حيوانيست همينطور علْم و حلْم و وفا و جود و سخاء و عدل از

فضائل عالم انسانی است “

(ص ٩٧ قسمت اول مجموعه خطابات حضرت عبدالبهاء)


٢- ” مقام انسان نهايت قوس نزول و بدايت قوسِ صعود است که

مقابل مرکز اعلی است ديگر از بدايت تا نهايت قوس صعود مراتب

روحانيّه است . قوس نزول را ابداع خوانند و قوس صعود را اختراع

نامند. قوس نزول بجسمانيّات منتهی گردد و قوس  صعود بروحانيّات “.

(از قطعه ٨١ “مسأله تناسخ ” در مفاوضات مبارکه)


٣- ” در انسان دو مقام موجود نورانی و ظلمانی ، الهی و طبيعی

رحمانی و شيطانی زيرا خطّ فاصل بين نور و ظلمت است و در دائره

وجود در حضيض ادنی واقع که نهايت نزول است ولی بدايت صعود است

لهذا جائز الجَهَتَيْن است نور و ظلمت و ضلالت وهدايت تا کدام غلبه

نمايد اگر عقل غلبه کند نورانی است و از اعلی علّيّين و اگرنفْس غلبه

کند و طبيعت مسلّط گردد ظلمانی است و از اسفل سجّين زيرا قوّه

ملکوتی و قوّه طبيعی حيوانی در انسان در جنگند تاکدام مظفّر گردد”.

(ص ١٠٧ ج ٣ منتخباتی از مکاتيب حضرت عبدالبهاء)


٤- ” اگر نفْسی بصورت انسانی در آيد ولکن از شؤون رحمانی

غافل گردد آن نفْس بحقيقت از بهائم است بلکه نادان تر از هر حيوان

صامت “.

(ص ٢٤٣ ج ٧ مکاتيب حضرت عبدالبهاء)


Be Sociable, Share!

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

          Share

Leave a Reply

*